فهرست مطالب

فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)
سال دوازدهم شماره 4 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/22
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فریبا غروی منجیلی*، رسول یوسفی صفحات 517-541

    افراد در حیطه ‏‏ای عمومی زندگی می‏‏کنند که مولفه ‏‏های این حیطه‏‏ ها بر شکل‏‏ گیری رفتارهای آن‏‏ها در برابر آثار هنری اثر می‏‏گذارند. تحلیل این مولفه‏‏ ها ما را از نگرش افراد به عنوان مخاطب آثار هنری آگاه می‏‏کند و سبب شناخت بیشتر عوامل تاثیرگذار بر شیوه ‏‏های ادراکی آن‏‏ها خواهد شد. ما در این پژوهش به دنبال پاسخ گویی به این پرسش هستیم که زنان تابلوهای نقاشی را چگونه درک و دریافت می‏‏کنند و چه ویژگی‏‏ های جامعه ‏‏شناختی یکسانی میان شیوه‏‏ های ادراکی یکسان دیده می‏‏شود و در نهایت این شیوه ‏‏های ادراکی، تاکید را بر کدام یک از ویژگی‏‏ های زیبایی‏‏ شناختی یا محتوایی تابلوهای نقاشی خواهند نهاد. در پژوهش حاضر، که از حیث هدف اکتشافی و از نظر روش ترکیبی است، از روش طبقه ‏‏بندی کیو استفاده شده است. در این پژوهش، که 14 نفر در آن شرکت داشتند، پنج الگوی ذهنی متفاوت در ادراک آثار نقاشی شناسایی شد که با استفاده از پرسش نامه‏‏ ای که درخصوص میزان مذهبی بودن و ارتباط با دنیای هنر تدوین شده بود مشخص شد هر یک از این الگوهای ذهنی خود تحت تاثیر متغیرهای زمینه‏‏ای، روان شناختی یا ساختاری متفاوتی اند. در واقع، نگرش و سلیقه افراد از زیبایی آثار هنری به ویژگی‏‏های فردی یا اجتماعی هر فرد بستگی دارد.

    کلیدواژگان: ادراک آثار نقاشی، ادراک‏‏ زیبایی‏‏شناختی، روش کیو، سلیقه، ویژگی‏‏های زیبایی‏‏شناختی
  • فاطمه ماه وان* صفحات 543-566

    مردان در حماسه ‏ها عهده‏ دار نقش‏ه ای اصلی هستند و حضور زنان در سایه قرار می‏گیرد. اگر این حماسه موضوع دینی داشته ‏باشد، منع حضور زنان دوچندان می‏شود. پژوهش حاضر جایگاه زن را در نگاره ‏های نسخه حمله حیدری باذل مشهدی (مورخ 1222 ه.ق، محفوظ در کتابخانه ملی فرانسه) از منظر موضوع، ارتباط متن و تصویر، شاخصه‏ های تصویری و... بررسی می‏کند. برای نشان دادن اهمیت جایگاه زن در این نسخه، نگاره‏ های آن را با یکی از نسخ هم ‏عصر، یعنی چاپ سنگی مصور حمله حیدری راجی کرمانی، مقایسه می‏کنیم. این دو نسخه تقریبا در یک دوره زمانی (عصر قاجار) اما در دو مکان مختلف (هند و ایران) مصور شده‏اند. این مقایسه تطبیقی نشان می‏دهد که حمله باذل، زن را در نقش‏ه ای متنوع و گوناگونی به تصویر درآورده است؛ از زن در جایگاه قدیس یا فرشته گرفته تا زنانی در نقش نوازنده و رقصنده. اما تصویر زن در نگاره های حمله راجی به فرشته و قدیس محدود می‏شود. نگارگر این نسخه با ابداع شیوه ‏ای نوین و خلاقانه، نه تنها بر حضور زنان چشم نپوشیده، بلکه آنان را دوشادوش یا حتی پیشاپیش مردان ترسیم کرده ‏است. این موارد سبب می‏شود که زن در نگاره ‏های حمله حیدری باذل از چارچوب‏ های فکری و فرهنگی سنتی فراتر رود و نقش‏ه ایی را عهده ‏دار شود که در تصاویر کمتر حماسه‏ای می‏توان نظیر آن را پیدا کرد.

    کلیدواژگان: حمله حیدری، حماسه دینی، باذل مشهدی، راجی کرمانی، زنانه‏نگاری، حضرت فاطمه(س)
  • نرگس اسکویی* صفحات 567-586
    بوم فمنیسم که از تلفیق اندیشه های فمنیستی و اکولوژیکی (زیست محیطی) حاصل شده است، هژمونی فرهنگ مردسالارانه را عاملی در فرودستی اقشار ضعیف نگه داشته شده، از جمله زنان از یک سو و جنگ و تخریب خودخواهانه زیست بوم از سوی دیگر می داند و معتقد است آگاهی، خودباوری و توانمندسازی زنان و بازگشت آنان به اصالت طبیعی و عاملیت جنسیتی، سببی برای نجات توامان زن و طبیعت است. در رمان هرس، زنان آسیب دیده از خشونت مردانه جنگ، در دوره بی مردی پس از جنگ، با تشکیل زنستان (کلونی زنانه) خرد در جزیره ای دورافتاده و ویران، به آبادانی خود و طبیعت رنجور از جنگ همت می گمارند؛ مسئله اصلی این تحقیق، که به روش توصیفی و تحلیل محتوای قیاسی انجام یافت، تبیین و تفسیر پیوندهای اندیشگانی موجود در رمان هرس با مولفه های فلسفه بوم فمنیستی بوده است؛ دستاوردهای تحقیق گویای هم زمانی بیداری هویتی و خودباوری و متعاقبا توانمندسازی و عاملیت در زنان این داستان از یک سو، با نجات زمین و احیای طبیعت در سویه دیگر است؛ آن چنان که نظرگاه بوم فمنیستی به آن باور دارد و زنان را به چنین رویکردی به رشد استعلایی خود و محافظت از محیط زیست فرامی خواند.
    کلیدواژگان: احیای محیط زیست، بوم فمنیسم، تقدیس زنانگی و مادرانگی، جنگ و جنسیت، فرهنگ و جنسیت، طبیعت و جنسیت
  • سارا صادقی*، اردشیر جوانمرد زاده، سعید رحیمی، زهرا چراغی صفحات 587-621

    یکی از کنش‏های فرهنگی و اجتماعی رایج در میان مردم جهان ایجاد نقش روی بدن یا همان خالکوبی است. از کارکردهای خالکوبی، بازنمایی باورها و اعتقادات فردی و اجتماعی است. این نوشتار تلاش دارد با نگاهی بر خالکوبی ‏های زنان لرستان، به شناسایی نقوش و انگیزه‏ ایجادشان در میان زنان لرستان بپردازد. هدف از این تحقیق نشان‏دادن انگیزه‏ اصلی خالکوبی‏ های زنان لرستان است. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی با جمع‏ آوری اطلاعات کتابخانه ‏‏ای و میدانی کوشیده به اشکال رایج در ترسیم خالکوبی ‏ها دست یابد. اهمیت پرداختن به این موضوع در این است که از یک‏سو رواج خالکوبی به عنوان یک کنش در جامعه ایران ‏انکارناپذیر است و از سوی دیگر پژوهش درباره خالکوبی مطابق منابع موجود بیشتر در حوزه مطالعات غرب قرار گرفته است. در حالی که این هنر نیز مانند بسیاری از هنرهای دیگر دارای ویژگی‏های منطقه ‏ای و فرهنگی خاص هر اجتماع است. جامعه آماری زنان لر بین 50 تا 60 ساله است که روی اعضای بدنشان بیش از 4 بار به خالکوبی اقدام کرده‏اند. بنا بر پژوهش حاضر، نقوش خالکوبی و ایجاد آن‏ها بر بدن علاوه بر ارزش زیبایی‏شناختی، دارای انگیزه ‏های معناداری نیز هست که در تمایلات فردی، آیینی، اسطوره‏ ها، بافت فرهنگی و تاریخی همان جامعه ریشه دارد.

    کلیدواژگان: خالکوبی زنان، درمان، زیبایی، طلسم و چشم زخم، لرستان
  • جواد نظری مقدم* صفحات 623-645
    ضرب المثل ها به منزله یکی از عناصر مهم ادبیات شفاهی می توانند بازتابی از باورها و نگرش های حاکم بر جامعه باشند. یکی از موضوعات مهم تحقیقات حوزه اجتماعی بررسی چگونگی بازنمایی زن در فرهنگ و ادبیات شفاهی است. در این مطالعه، تلاش می شود با بررسی مثل های گیلکی به تصویری نسبتا روشن از چگونگی جایگاه زن در جامعه گیلان دست یابیم. این مطالعه یک بررسی توصیفی تحلیلی بوده که در آن ضمن تحلیل محتوای چهار کتاب «فرهنگ مثل ها و اصطلاحات گیل و دیلم»، «جادکفته گبان»، «ضرب المثل ها و اصطلاحات گیلکی» و کتاب «ضرب المثل های گیلکی»، که حاوی 4562 ضرب المثل حوزه شرق و غرب و مرکز گیلان هستند، تعداد 182 ضرب المثل مرتبط با موضوع پژوهش احصا شده است. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل تماتیک استفاده شده و مثل های با مضامین مشترک و مشابه ذیل پنج مقوله کلان تصویری از سویه های مثبت زنان، تصویری از سویه های منفی زنان، زن به مثابه عنصری فرودست، زن به مثابه عنصری فرادست و زن به مثابه عنصری برابر در نسبت با مرد دسته بندی شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان می دهد تصویر زن در فرهنگ مردم گیلان متنوع و چندوجهی است و اگرچه در بخشی از مثل ها زن به مثابه عنصری ضعیف و فرودست بازنمایی می شود، بخش درخور توجهی از ضرب المثل ها بر نقش زن به مثابه عنصری فرادست یا برابر با مرد در جامعه دلالت دارد.
    کلیدواژگان: بازنمایی، جنسیت، ضرب المثل، فرهنگ عامه، گیلکی
  • معصومه میرزاخانی، باقر ساروخانی*، حسن خجسته باقرزاده صفحات 647-679

    تبلیغات یکی از عناصر جدایی ناپذیر زندگی انسان امروزی است. در این میان، رسانه به منزله ابزاری برای معرفی محصولات از اهمیت ویژه برخوردار است. هدف اصلی این مقاله بررسی جایگاه بدن در گفتمان رسانه (تبلیغات بازرگانی شبکه جم) است. بدین منظور، با استفاده از دیدگاه فیسک و بارت در سه سطح واقعیت، بازنمایی و ایدیولوژی، آگهی های بازرگانی تحلیل و ارزیابی شده است. تحقیق حاضر با رویکردی کیفی صورت گرفته و جامعه هدف آن آگهی های پخش شده از شبکه جم تی وی در سال 13961397 بوده است که به روش نمونه گیری هدفمند و غیرتصادفی جهت تحلیل نشانه شناختی انتخاب شدند. پس از جمع آوری تبلیغات، 33 پیام بازرگانی مورد مطالعه عمیق قرار گرفت. مبنای نظری بحث، آرای برخی از صاحب نظران جامعه شناسی بدن است. نتایج نشان می دهد دو گفتمان «جنسی» و «جنسیتی» در حوزه بدن زن در تبلیغات وجود دارد. البته «گفتمان جنسی» در تبلیغات شبکه جم غالب است و بدن، خصوصا بدن زن، به عنوان تنها موجودی که جنسیت و سکسوالیته دارد به منزله ابزاری در خدمت سرمایه داری درآمده است.

    کلیدواژگان: آگهی بازرگانی، بدن، شبکه جم، نشانه‏ شناسی
  • کامبیز حیدرزاده هنزائی* صفحات 681-703
    این پژوهش با هدف بررسی نقش نوع مانکن فروشگاهی (مانکن بدون سر و مانکن دارای سر) بر قصد خرید و تصور لباس در اندام مشتری با تعدیل نقش دانش مشتریان نسبت به مد با طرح‏ عاملی 2×2 و بر اساس سناریو انجام گرفته است. پژوهش در جامعه آماری بانوان دانشجو و با مشارکت 160 نفر از دانشجویان زن و دارای دانش مد بررسی شده است. داده‏های پژوهش با استفاده از پرسش نامه مبتنی بر سناریو دارای متن و تصویر گردآوری شده و با تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان می‏دهد که تاثیر اصلی و تعاملی نوع مانکن و دانش مشتریان نسبت به مد بر قصد خرید و تصور لباس در اندام مشتری معنادار است؛ به طوری که مانکن بدون سر و دانش بالا نسبت به مد موجب افزایش قصد خرید و تصور لباس در اندام مشتری می‏شود. همچنین، نتایج حاکی است که افزایش میزان تصور مشتری منجر به افزایش قصد خرید مشتریان می‏شود و تاثیر غیرمستقیم مانکن دارای سر بر قصد خرید به واسطه تصور لباس در اندام کاهش می‏یابد.
    کلیدواژگان: تصور مشتری (زنان) از خود، دانش مشتری (زنان) نسبت به مد، رفتار خرید زنان، نوع مانکن فروشگاهی
|
  • Fariba Gharavi *, Rasool Yusefi Pages 517-541

    Individuals live in a public sphere that components of this sphere influence the formation of individual attitudes toward works of art. Analysis of these components informs us about the attitude of people as the audience of art works and leads us to a better understanding of the factors affecting their perceptual methods. The present study was conducted to investigate the factors affecting the aesthetic perception of paintings. In this study, we were sought to answer these questions: how the audience of paintings perceives these works? Which sociological features among the similar perceptual methods are the same? And finally, different perceptual methods in their taste emphasize on which formal and content aspects? In the present study, which was exploratory in terms of purpose and hybrid in terms of method, the Q classification method has been used. In this study, in which 14 people were participated, five different mental patterns were identified in the perception of paintings. Also using a questionnaire which was developed about the degree of religiosity and relationship with the art world, the amount of these variables was measured. The results showed that each of these mental patterns was influenced by the contextual, psychological, or structural variables are different. In fact, people's attitudes and tastes towards the beauty of art works depend on individual or structural characteristics of each person. Finally, it can be said that social and individual factors have a significant impact on aesthetic attitudes and tastes. It is necessary that in research about taste, in addition to economic, social and cultural capital, other factors such as marital status, field of study, the degree of connection with the art world and the reference personality of individuals should also be considered.

    Keywords: Aesthetic Perception, Aesthetic features, taste, Q Method, Perception of paintings
  • Fatemeh Mahvan * Pages 543-566

    In the Persian epic men play the main roles while the presence of women is usually under shadow. If the epic also has a religious theme, the role of women is mostly becoming unsignificant. However, in one of the illustrated manuscripts of Hamle-ye Heydari of Bazel Mashhadi (dated 1222 A.H., Bibliothèque Nationale de France) women were painted in the important roles. This copy not only did not ignore the presence of women but also depicted women next to the men or even ahead of them. This article studies on its drawings from the perspective of subject, text-image relationship, visual features, and so on in order to show the prominent position of women in this illustrated copy. In addition, I compare this copy with one of the contemporary lithographic copy of Hamle-ye Heydari by Raji Kermani to show how the painter break traditions to emphasize on the women images. These two manuscripts are depicted in the same period of time, the Qajar era, but in two different places; the first one in India and the second one in Iran. This comparative study shows that in the Hamle-ye Bazel women were portrayed in the variety of roles from the saints or angels to the musicians or dancers. While the image of women in the painting of Hamle-ye Raji is just limited on the angel and saint. Furthermore, in Hamle-ye Bazel women have a dominate role even if the text has no mention to them but in Hamle-ye Raji only there are a few images of women. All of these reasons prove that woman in Hamle-ye Bazel’s paintings goes beyond the traditional framework and take a role that is exclusive in Persian manuscript tradition.

    Keywords: woman, Hamle-ye Heydari, Bazel Mashhadi, Raji Kermani, Religious Epic
  • Narges Oskouie * Pages 567-586
    Derived from the integration of feminist and ecological thoughts, ecofeminism approach considers the patriarchal cultural hegemony as a factor on the one hand in the lower position of the poor-kept people, including women, and on the other in war as well as the selfish destruction of the ecosystem. It believes that the awareness, self-confidence, and empowerment of women, besides their return to natural originality and gender agency are the causes to simultaneously save both women and nature. In the novel Pruning, in the post-war widowhood, the women hurt by the male violence of the war try to develop themselves as well as the nature suffering from the war through forming a small female colony (Zanestan in Persian) on a devastated remote island. The present research conducted by descriptive method and deductive content analysis was mainly aimed at explaining and interpreting the intellectual links in the novel Pruning with the components of the ecofeminism philosophy. The research achievements indicate the simultaneity of identity awakening and self-belief, and subsequently the empowerment and agency in this story’s women on the one hand with saving the earth and on the other hand with reviving the nature, as the ecofeminism approach believes and such an approach calls women for their transcendental growth and environmental protection.
    Keywords: ecofeminism, Culture, Gender Nature, Gender, War, Gender, Consecration of Femininity, Motherhood
  • Sara Sadeghi *, Ardeshir Javanmardzadeh, Saeed Rahimi, Zahra Cheraghi Pages 587-621

    One of the most common cultural and social practices among the people of the world is tattooing. One of the functions of a tattoo is to represent individual and social beliefs. This article tries to identify the patterns and motives of Lorestan women by looking at the tattoos of Lorestan women. The purpose of this study is to show the main motivation of Lorestan women tattoos. This descriptive-analytical research has tried to achieve common forms in tattoo drawing by collecting library and field information. The importance of addressing this issue is that, on the one hand, the prevalence of tattooing as an act in Iranian society is undeniable, and on the other hand, research on tattooing is more in line with existing sources in Western studies, while this Art, like many other arts, has specific regional and cultural characteristics of each community. The statistical population of Lor women is between 50 and 60 years old who have had tattoos on their body more than 4 times. According to the present study, tattoo designs and their creation on the body, in addition to aesthetic value, also have significant motivations that are rooted in individual, ritual, myths, cultural and historical contexts of the same society.

    Keywords: Women's tattoos, beauty, spell, eye sores, treatment, Lorestan
  • Javad Nazari Moghadam * Pages 623-645
    Proverbs as one of the most important elements of oral literature can be a reflection of the beliefs and attitudes that govern society. One of the important topics of social research is how women are represented in culture and oral literature. In this study, we try to get a relatively clear picture of the position of women in Gilan society by examining Gilaki proverbs. This study is a descriptive-analytical study in which while analyzing the content of four books: "Dictionary of Proverbs and Terms of Gil and Dilam", "Jadkefteh Gaban", "Proverbs and Terms of Gilaki" and the book "Gilaki Proverbs" which contains 4562 proverbs East, west and center of Gilan Hasand, 182 proverbs related to the subject of research have been counted. To analyze the data, thematic analysis method and proverbs with common and similar themes were used. The following five major categories of images of positive aspects of women, image of negative aspects of women, woman as inferior element, woman as superior element and woman as equal element They were categorized and analyzed in relation to men. Findings show that the image of women in the culture of the people of Gilan is diverse and multifaceted and although in some of the proverbs women are represented as a weak and inferior element, but a significant part of the proverbs on the role of women as an element superior or equal to men It implies in society.
    Keywords: : popular culture, proverb, Gilaki, Representation, gender
  • Masomeh Mirzakhani, Bagher Saroukhani *, Hasan Khojasteh Pages 647-679

    Advertising is one of the inseparable elements of modern human life. In the meantime, the media as a tool to introduce products is of particular importance. The main purpose of this article is to examine the position of the body in the media discourse (commercial advertising of Jam Network). From Fisk and Bart's point of view, commercials have been analyzed and evaluated at three levels reality, reprentation , Ideology. They were selected by purposeful and non-random sampling method for semiotic analysis. After collecting advertisements, 33 commercials messages were studied in depth. The theoretical basis of the discussion is the opinions of some experts in body sociology. There are two discourses, "sexual" and "gender" in the field of female body in advertising. Of course, "sexual discourse" dominates the Jam network's propaganda, and the body, especially the female body, as the only creature that has gender and sexuality, has become a tool in the service of capitalism. Keywords: body, semiotics, commercial, Jam network Keywords: body, semiotics, commercial, Jam network Keywords: body, semiotics, commercial, Jam network Keywords: body, semiotics, commercial, Jam network Keywords: body, semiotics, commercial, Jam network Keywords: body, semiotics, commercial, Jam network Keywords: body, semiotics, commercial, Jam network Keywords: body, semiotics, commercial, Jam network

    Keywords: body, Semiotics, Advertising, Jam Network
  • Kambiz Heidarzadeh Hanzaee * Pages 681-703
    The present study is conducted to investigate the influence of in-store mannequin types (with or without head) on customers’ buying decisions and visualizing the clothes on body, having an eye to the role of customers’ knowledge about fashion as a moderating variable. Moreover, the investigation process is based on 2×2 factor analysis and a defined scenario. The research sample population consists of female university students, and the investigations are done with participation of 160 female students possessing knowledge about fashion. The research data are collected using a scenario-based questionnaire that includes texts and pictures. The process of data analysis, also, is based on Variance Analysis and Regression Analysis methods. The results showed that mannequin type and customers’ knowledge about fashion have a basic and interactive influence on buying decision and visualizing the clothes on body, and the influence is significant. Particularly, head-less mannequins and higher level of customers’ knowledge about fashion may intensify buying decision and encourage the customers to visualize the clothes on their bodies. Furthermore, the results demonstrated that the more the customers visualize clothes on their bodies, the greater would be their intent to purchase, and the indirect influence of mannequins with head on customers’ decision to buy is reduced by visualizing the clothes on body.
    Keywords: Women’s buying behaviors, In-store mannequin type, Customers’ (women’s) knowledge about fashion, Customer’s (women’s) self-concept